Sådan skaber du en helstøbt oplevelse

Er i ved at lave et projekt, hvor i ønsker at kunderne skal få en helt særlig oplevelse, så er her nogle ting i bør overveje samt et par gode fif til at skabe en helstøbt oplevelse.
Klogt hoved: Julie Meldgaard Smidt & Frontløberne

At skabe en oplevelse

Skab stemning

En central del af at lave en god oplevelse er at skabe en særlig stemning i det rum, oplevelsen skal foregå i. Står nogle fra jeres team for venuedesign? Ellers bør I overveje, om nogle af jer skal lægge kræfter i at omforme jeres eventrum til et spændende sted, hvor gæsterne har lyst til at opholde sig. Kulturoplevelser bliver meget bedre, når de er helstøbte. Det kan være, at der dufter af røgelse til jeres marokkanske madaften. Eller at I har indrettet jeres sted hjemligt med sofaer, stearinlys og tæpper på gulvet, når I holder litteraturoplæsninger. Ved at designe rummet kan I forstærke de indtryk, I prøver at give jeres gæster.

 

Prøv at stille jer selv følgende spørgsmål til jeres arrangement:

 

  1. Hvordan dufter der?

  2. Er der lyst eller mørkt?

  3. Hvilke farver er der?

  4. Hvordan lyder der?

  5. Hvordan smager der?

  6. Hvordan ska publikum ledes igennem rummet?

  7. Er der blødt eller hårdt?

  8. Find selv på flere

 
 

Før under og efter

Når I arbejder med jeres oplevelsesdesign, kan I overveje det tidsforløb, jeres arrangement udgør. Faktisk siger man, at et arrangement allerede begynder ved den første kommunikation, og at det først slutter lang tid efter afviklingen. Tal derfor om, hvordan I kan bruge forskellige faser i arrangementet før, under og efter:

 

TILTRÆKNING: Hvordan skaber I nysgerrighed og opmærksomhed omkring eventet? For eksempel gennem en happening på det lokale gymnasium eller ved at lave et lukket event med kædeinvitationer, hvor en ven må invitere en ven, som må invitere en ven og så videre.

 

ANKOMST: Hvad møder publikum som det første, når de ankommer? Skal de for eksempel igennem en særligt kreativ døråbning? Kan I eksperimentere med et indgangsritual? Begynder jeres oplevelse allerede udenfor med rød løber og værter, der tager imod?

 

INTERAKTION: Selve kernen af jeres projekt. Hvad skal publikum opleve til jeres event? Kan I gøre noget, så publikum bliver aktive deltagere?

AFSLUTNING: Hvordan ledes publikum ud fra eventet? Skal de ud et andet sted, end de kom ind? Skifter lyset og lyden i rummet, så noget markerer, at eventet er slut?

 

FORLÆNGELSE: Hvordan kan I give publikum noget med hjem? For eksempel glitter på kinderne eller en badge, som giver adgang til jeres næste event.

Bonus boks

Støt de kloge hoveder

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Hvad er du god til?

Tilføj dit bidrag, bliv én af de kloge hoveder og vær med til at hjælpe andre med at gøre en forskel.
Gør en forskel

Rettelser eller tilføjelser til artiklen?

Vær med til at skabe en Wikipedia til at gøre en forskel
Open source

Relaterede redskaber

Koncept og projektudvikling

Sådan afgør I, hvem der tager hvilke beslutninger i teamet

Når I skal i gang med jeres projekt,
skal I finde ud af, hvordan I skal
tage beslutninger. Hvem har ret til at
bestemme hvad? Er det den, der har
fået projektidéen? Er det fællesskabet? Er det den med ansvar for
en delopgave? Her kan I komme
på dybt vand, hvis I ikke har en god
organiseringsform. Men hvilken skal
I vælge?

Læs mere
Koncept og projektudvikling

Rusk op i vanerne og udfordrer dit koncept

Vil I udfordre jer selv og tænke nyt,
ruske op i vanerne og have andre
perspektiver? Måske skal I lave et
projekt, som I har lavet en lignende
udgave af før, eller måske laver I
en årlig festival. Værktøjet her kan
hjælpe jer til at se helt nye muligheder ved at vende jeres koncept på
hovedet og arbejde med en række
benspænd.

Læs mere
Portfolio Tags
Modtag nye redskaber i din indbakke