
- Skab ringe i vandet
- Redskabstype: Få overblikket
- Idéudvikling, Markedsføring, Prioritering, Projekthåndbogen, Sæt Mål
- Mindste tidsforbrug: 30 minutter
Hvorfor er historiefortælling vigtigt?
Når I er ved at have styr på de praktiske detaljer og har fået aftaler i hus, skal I huske, at projektet i bund og grund stadig er en idé i jeres egne hoveder. For jeres kommende deltagere ved ikke noget om projektet, og hvad det går ud på, før I fortæller dem det. Derfor er det afgørende, hvordan I kommunikerer omkring projektet, så I får dets udtryk og budskab ud.
Kernespørgsmål til at gå igang med historiefortælling
— Hvad vil I fortælle?
— Hvorfor vil I fortælle det?
Når I har styr på, hvad I vil fortælle, kan jeres kommunikationsansvarlige lave en plan for, hvad I skal kommunikere ud hvornår. Hvad er det vigtigt, at folk ser på hvilke tidspunkt? Hvad skal de vide før, under og efter projektets afvikling?
“Lav en prioriteret liste, for det er sjældent, at I kan nå alt det, I gerne vil.“
Noget af materialet kan I måske udarbejde på forhånd, som eksempelvis et Facebook-opslag og nogle mails, så I ikke behøver at sidde med det lige op til afviklingen. Lav en prioriteret liste, for det er sjældent, at I kan nå alt det, I gerne vil.
Hvis I kan, er det fantastisk at bruge jer selv i forbindelse med historiefortælling. Det kan være via en video eller et billede med tekst, der viser hvem, I hver især er og hvorfor I synes, at arrangementet er fedt.
Bonus boks
Støt de kloge hoveder
- Om Det Kloge Hoved: Julie er en engageret ildsjæl og en del af Frontløberne, der er en åben projektplatform for unge kulturskabere mellem 16-35 år. Hun har bl.a. været med til at skrive projekthåndbogen og skabt et have af kulturprojekter i Århus og omegn.
- Hvordan kan du hjælpe: Julie har sammen med Frontløberne og deres brugere samt TuborgFondet lavet en fantastisk guide til håbefulde unge projektmagere, der hedder Projekthåndbogen. Check den ud!