5 hurtige tips til nye brugere af Zoom og webinars

Gode råd til underviseren eller workshopholderen, der skal igang med at bruge Zoom.
Webinarer og møder med zoom

Møder og webinarer på zoom

I disse dage gennemfører mange møder og webinarer på Zoom og andre tjenester som Google Meet, Microsoft Teams eller Skype for Business. Og de online løsninger er faktisk et godt alternativ, da mange af os, med lidt kreativitet, kan levere ydelser så som undervisning en-til-en.

Jeg har brugt Zoom en del og man skal lige vænne sig til det. Derfor har jeg også deltaget i to webinarer med Lisbeth Scharling og har blandt andet opsamlet disse fem gode råd fra hende, når man skal være vært på Zoom.

"Og de online løsninger er faktisk et godt alternativ, da mange af os, med lidt kreativitet, kan levere ydelser så som undervisning en-til-en.."

5 gode råd til dig, der er vært i webinarer på Zoom

  • Kig med på en ekstra device som bruger – ét er, at du har zoom åbent som vært, men en del af dine deltagere har en anden skærm og vil spørge dig om forskellige tekniske ting. Log dig på, både som dig selv og som vært, samt på samme webinar som gæst fx på en Ipad. På den måde kan du se, hvordan brugergrænsefladen ser ud samtidig.
  • Start ½ time før. Giv en halv times tid eller lidt mindre til at small-talke og overstå alle de små tekniske problemer, som deltagerne har. Det skaber også en afslappet stemning og en knap så undervisnings agtig hård indgang. Dette afhænger altid af dit publikum og dit formål naturligvis.
  • Vær fysisk og gestikulerende – mange ting kan bedst forklares ved at du er i billedet og forklarer, underbygger , understreger med fagter mv. Selv om det er online, skal det være menneskeligt. Giv thumbs up eller andre håndtegn, så sparer du en masse ord og tastning i chatten.
  • Optag bidder, ikke hele seancen. Nogle mennesker bryder sig ikke om, at en hel seance optages og senere gøres til genstand for at andre kan se med. Især ikke, fordi chatten også optages. Du kan i stedet optage små bidder, der særligt skal forklares, så folk kan se bidderne igennem selv senere. Inden du optager, fortæller du selvfølgelig: ”Nu optager jeg lige denne her arbejdsgang, så du kan følge med selv og gentage senere.”
  • Ryd skrivebordet på din pc/mac, ellers kan du uforvarende komme til at give folk indblik i, hvad du har åbent, når du deler skærm

Det var en ekstrem kort intro til møder og webinarer på Zoom. Har du gode erfaringer, så del dem gerne i kommentarfeltet.

Støt de kloge hoveder

Seneste redskaber

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Hvad er du god til?

Tilføj dit bidrag, bliv én af de kloge hoveder og vær med til at hjælpe andre med at gøre en forskel.
Gør en forskel

Rettelser eller tilføjelser til artiklen?

Vær med til at skabe en Wikipedia til at gøre en forskel
Open source

Relaterede redskaber

Portfolio Tags
Modtag nye redskaber i din indbakke