De 10 bud på kreativ og alternativ markedsføring

I har den bedste idé og et gennemført koncept. I mangler bare at fortælle folk, at jeres projekt sker. Men de sociale medier boomer med tilbud, så hvordan får I fortalt dem, I gerne vil have til at deltage, hvor fedt netop jeres arrangement er?
Julie Meldgaard Smidt - Klogere End Corona
Klogt hoved: Julie Meldgaard Smidt & Frontløberne

Bud på kreativ og alternativ markedsføring

I har alle verdens muligheder, når I skal lave markedsføring for jeres arrangement. Alligevel er mange af os tilbøjelige til at markedsføre vores projekt på samme måde: En facebookside, en plakat og et event på Facebook. Men måske fanger det simpelthen ikke dem, I gerne vil have som deltagere. Laver I et større arrangement, er det selvfølgelig både en god og billig måde at få jeres budskab ud på. Men laver I noget mere lokalt, så gå lidt mere kreativt til værks.

Lad jer inspirere af listen her med 11 bud på alternativ markedsføring til arrangementer:

1. LOKALSPRØJTEN

Vil I have en artikel om jeres arrangement i den lokale avis? Klassiske pressemeddelelser drukner i redaktørernes indbakker, så grib mobilen, og ring til lokalsprøjtens journalistpraktikant. Giv hende fortællingen om jeres projekt, og lur os, om I ikke snart er i avisen. Måske læser unge ikke avisen, men det gør deres forældre. Og når I deler avisartikler på sociale medier, når det rigtig mange.

2. GÆSTELISTEN

Fortæl om jeres projekt til en ven, I ikke ser så tit. Hvis I alle inviterer én ven, der inviterer én ven, kan I med få kræfter nå langt ud med jeres budskab. For at gøre det nemt kan I sende en sjov besked til jeres venner, som de kan kopiere og sende videre. Måske lader I endda vennerne konkurrere om fribilletter ved at få flest andre med.

3. TAG GADEN

Tag gaden med plakater og klistermærker. Den her metode er mere klassisk, men vær kreative med jeres plakater, og hæng dem steder, hvor de får opmærksomhed. I kan hænge mange op ved siden af hinanden, lave plakater i en sjov form eller få printet nogle fede klistermærker til lygtepælene på de steder, hvor folk holder stille på deres cykler. Reglerne siger, at I skal spørge om lov først, hvis I hænger plakater op andre steder end officielle plakatsøjler.

4. ANALOGT KÆRESTEBREV

En gammel favorit er at lave fysiske invitationer udformet som kærestebreve. Vil du være min +1 til [jeres projekt]? Ja/nej/måske.

5. POP UP-HAPPENING

Kan I lave en mikrosmagsprøve på jeres arrangement ved at bruge uddannelsens pauser på at tease for jeres projekt?

6. ZINE

I stedet for at lave en plakat, man kun kan kigge på, kan I lave et zine med meget mere information, man kan bladre i. Et zine er et foldet A4ark, der bliver til et mikromagasin, I kan skrive i.

“Drop nogle af de centrale informationer, når I laver plakater, og skriv istedet et kodeord, der kan være med til at knække koden for, hvad der sker hvornår.“

Julie Meldgaard Smidt & Frontløberne​ Tweet

7. MYSTIK OG HEMMELIGHEDER

Må jeres arrangement gerne være lidt hemmeligt? Så skru op for mystikken. Drop nogle af de centrale informationer, når I laver plakater, og skriv istedet et kodeord, der kan være med til at knække koden for, hvad der sker hvornår. Eller I kan lave en sms-kæde, hvor man kun får at vide, hvor man skal være hvornår.

8. SKATTEJAGTE

Hvis jeres arrangement har entré-pris, kan I hype arrangementet ved at gemme billetter rundt i byen og offentliggøre et skattekort over dem.

9. PRIK PÅ SKULDEREN

Verdens ældste markedsføringstrick er prikket på skulderen. Det kan både bruges til at skaffe frivillige og deltagere til jeres arrangement, og I må ikke undervurdere det. Der er ikke noget bedre end at få at vide af en ven, at man er særligt inviteret. Og det virker.

10. ANERKENDELSE FRA DE STORE

I kan komme længere ud på sociale medier, hvis I får hjælp af sider eller profiler, der er anerkendte og har mange følgere. Er der lokale festudvalg, spillesteder, teatre, ungdomsskoler, en influencer eller andet, som kan bakke jeres projekt op? Det koster ikke noget at spørge om lidt credit fra større spillere.

Bonus boks

Støt de kloge hoveder

Seneste redskaber

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Hvad er du god til?

Tilføj dit bidrag, bliv én af de kloge hoveder og vær med til at hjælpe andre med at gøre en forskel.
Gør en forskel

Rettelser eller tilføjelser til artiklen?

Vær med til at skabe en Wikipedia til at gøre en forskel
Open source

Relaterede redskaber

Skab ringe i vandet

Historiefortælling som markedsføringsredskab

I har den bedste idé og et gennemført koncept. I mangler bare at fortælle folk, at jeres projekt sker. Men de sociale medier boomer med tilbud, så hvordan får I fortalt dem, I gerne vil have til at deltage, hvor fedt netop jeres arrangement er?

Læs mere
Skab ringe i vandet

Visuel identitet: Skab en levende kommunikation

I har den bedste idé og et gennemført koncept. I mangler bare at fortælle folk, at jeres projekt sker. Men de sociale medier boomer med tilbud, så hvordan får I fortalt dem, I gerne vil have til at deltage, hvor fedt netop jeres arrangement er?

Læs mere
Skab ringe i vandet

Plakat design: Tips til den gode plakat

I har den bedste idé og et gennemført koncept. I mangler bare at fortælle folk, at jeres projekt sker. Men de sociale medier boomer med tilbud, så hvordan får I fortalt dem, I gerne vil have til at deltage, hvor fedt netop jeres arrangement er?

Læs mere
Portfolio Tags
Modtag nye redskaber i din indbakke